Är du extrem?

Aftonbladets kultursida håller i regel hög standard, och kan sägas vara livsluften i det karga intellektuella landskap som den svenska offentligheten utgörs av. Men tjyvnypet mot Sd av Martin Aagård känns rätt menlöst. Att kräva provinsiella vägskyltar på härjedalmål är ju knappast uttryck för småsint nationalism utan bara lokalpatriotiskt. Och komiskt.
folkdans
Visst består Sd av en bunt pajaser. Men särdeles extremistiska är de inte. Och så vansinnigt höger är de inte heller. Påminner mycket om kristdemokraterna. Så återigen måste jag påpeka det meningslösa i att beskriva dem (och andra) som ”extremister”. Att vårda sitt kulturarv är snarare mossigt, och rätt trist.

6 svar

  1. Intressant bloggpost. Jag håller inte med dig om att det är mossigt och trist att vårda sitt kulturarv eller att Sd består av en bunt pajaser.
    Men du är klarsynt som konstaterar att de knappast är varken speciellt höger eller extrema.

    Högerextrem är idag endast en värdeladdad stämpel som påklistras var och en som vågar sig på det förbjudna att kritisera den heliga kon invandringspolitiken. Mångkulturen har förskönats och varje försök att påpeka dess negativa konsekvenser slås ned genom att demonisera budbärarna.

    Mvh

    • Nej, det är ju min högst personliga preferens att knätofs inte är så upphetsande. Men det är ju en fråga om tycke och smak.

      Absolut. Det är ett typiskt sätt att utdefiniera någon så man slipper ta debatten genom att kalla dem för till exempel ”högerextremister”, som i Sd:s fall. Både korkat och ohederligt.

  2. Jag satt och lyssnade på Åkesson på Medborgarplatsen inför EP-valet. Han lät som en gammal traditionell sosse.

    • Ja, jag är inte det minsta förvånad. Men jag tror de är lite kluvna där. Hörde en tant från dem på teve – hon lät snarare som en småföretagaraktivist.

  3. Jag tycker inte Sd påminner om Kd, inte om man väger det mot hur mycket de påminner om (S). En vulgärversion av socialdemokraterna skulle jag säga.

    • Kanske i retoriken. Men jag gick igenom deras partiprogram och där var det väldigt tydligt: Hembygd, familj, social trygghet, gemensamma normsystem och småföretagande

Kommentera

