…och Lennart Hyland var ett geni!

Inget lugn. Ingen ro. Hela dagen förstörd av att Michael Jackson dog. På teve sitter Virtanen med tårar i ögonen och Svt: s programledare tror hon talar för hela mänskligheten. Rapport meddelar att ”hela världen sörjer”.

Okej. Förutom jag då. Allvarligt talat. Den här typen av mediahype är direkt obehaglig. Var finns det kritiska tänkandet? Olika åsikter? På samma vis som ingen under 50 år har en relation till Lennart Hyland, så har ingen över 50 år någon särskild relation till Michael Jackson. Inte de flesta under heller, för den delen.  När släpper de fram den stora tysta majoriteten som faktiskt inte bryr sig – eller faktiskt tycker han sög?

Så här beter sig media (i namn av ”opartiskhet” och ”nyans”) gällande skiftande uttryck.

> Twitter

> Fotbolls-VM

> Allsång på skansen

> Metallica spelar i Sverige

> Sommar i P1

Med tanke på att Sveriges Radio och Sveriges Television inte behöver sälja annonser finns det ingen anledning att krypa i smutsen – utan kan släppa fram vad ALLA, inte bara en lite minoritet fans tycker. Rena rama Pravda!

5 svar

  1. Visst är det tråkigt att någon dör när de bara är 50 år, men jag sällar mig till dig här för jag kan inte direkt påstå att jag sörjer.

    Det jag känner mest är medlidande med hans barn och sen är jag nyfiken på ”Hur många minnessaker/shower/whatever/ kommer detta att leda till?
    Hur många löpsedlar med rubriker som ”Så minns vi Jackson” kommer att man att kunna påta ihop?
    Hur mycket och hur fult kommer hans familj att slåss över hans arv? Om det blir något kvar efter skulderna d v s

    När jag läste om detta igår, innan hela sidan fyllts av Jacksons död hittade jag både på expressen och på Aftonbladet en artikel som berörde mig mycket mer. Nämligen om den lilla danska ettåringen som glömdes i bilen över dagen och dog av värmeslag. I går var det med på båda tidningarnas första sidaor idag kan jag inte ens hitta den på Aftonbladet längre
    http://www.kvp.se/nyheter/1.1619628/ettaring-dog-i-stekhet-bil

    • Det dör folk varje dag. Mer eller mindre tragiskt. Jag ser inte poängen med att medierna ska gotta sig i det här. Och det blir ett enormt ältande. När det finns så mycket annat att skriva och berätta om än att göra en ny upprepning av Jacksons tragiska historia..

      • Jovisst gör det de och jag förstår inte heller poängen i att medierna skall gotta sig i kändisars död och liknade. Min poäng var mest av de två artiklarna på förstasidan så var det inte den om MJ som var mest tragisk enligt min åsikt.

  2. Varför skulle det vara viktigt att släppa fram de negativa till MJ? Eller de som inte bryr sig. Förstår inte riktigt det. Och ang ”hela världen” så är inte allt bokstavligt här i världen.

    I övrigt tror jag du underskattar MJs betydelse för många, eller inte tror, det är uppenbart.

    • Det viktiga är att ge en allsidig bild, annars är det ju helt meningslöst med massmedier – då blir det propaganda. Spelar ingen roll om det är kulturprofiler, politiker eller religiösa ledare.

      Så man kan skriva vilka dumheter som helst och sedan försvara det med att inte ”tolka det bokstavligt”?

      Jag har överhuvudtaget inte yttrat mig om vad Michael Jackson betyder för folk i gemen, utan om hur medierna dränker oss och utgår ifrån att ”alla” tycker så. Fös oss, de övriga 98 procent av jordens befolkning som rycker på axlarna tvingas utstå kulspruteelden.

Kommentera

